Het gonst en bruist bij Fontys….. de eerstejaars studenten van de opleidingen Vastgoed & Makelaardij, Financial Services Management en Bedrijfskunde MER presenteren hun startup concepten waar ze tijdens studieblok 2 in projectgroepen hard aan hebben gewerkt. Maar liefst 340 studenten staan te popelen om hun idee voor een niet alledaags publiek, hun ouders, te pitchen. De ouders op hun beurt hebben de belangrijke taak om ‘geld’ te investeren in de startup waarvan zij denken dat die echt vermarkt kan worden. De startup met het meeste geld wordt aan het eind van de avond bekend gemaakt.

Een enthousiaste competitie barst los. Studenten prijzen geheel nieuwe business concepten aan, maar ook verbeterde versies van bestaande producten of diensten worden als startup gepresenteerd. Er is een scala aan startups, soms een directe link met de opleiding maar vaak is een hobby, passie of maatschappelijke reden aanleiding voor de studenten om een concept vorm te geven. Niet alleen de startup concepten zijn heel verschillend, ook de pitches variëren ‘van keep it simple tot een hele show erom heen’. De studenten zijn enthousiast, vlot en professioneel aan het woord. Bij sommigen laat je je bijna meeslepen in het verhaal over het concept. Maar is dat idee wel voldoende onderzocht? Voorziet het in een behoefte, is er markt voor? En hoe breng je dat dan vervolgens in de markt? Allemaal zaken die de eerstejaars in hun businessplan hebben uitgewerkt, en die in hun pitch kort de revue passeren. Indrukwekkend hoor. Ouders mogen in drie startups investeren. Ga daar maar ‘ns aan staan….

Een kleine impressie van hoe creatief en inventief studenten zijn, slechts een greep uit wat er op woensdagavond allemaal te zien was:

Startup concepten die in meer of mindere mate studie gerelateerd zijn zoals Flex Base (werken zonder zorgen: bij elk station in Nederland een flexplek), Transformation Tower (een combi van (flex)werken en wonen, met mogelijkheid om bureau in abonnementvorm te huren), Flex app (alles wat nodig is om flexplek te regelen in app samengebracht), het Biohuis, Date Estate (een soort Tinder-app voor woningen met als doel dat koper of huurder makkelijk de eerste stap zetten richting een woning), House Inspiration Week (een belevingsconcept voor open huis, uniek en op maat mogelijk), FlexHotel (voor elk type flexwerk-wat-wils met drie levels: Leading Innovators (meet de ‘top’) – Inspiration Floors – flex waar anderen je inspireren of Stone Age (zonder internet etc.), Finan€ieel student aan huis (variatie op ict-student aan huis), Laptop 4 Lease,

Startups die met ‘food’ te maken hebben, vanuit passie of juist vanuit studentengemak: Health King, Healthy Student Service (soort ‘Thuisafgehaald’ met focus op gezond én voor studenten), Food of the World (wereldse gerechten voor studentenprijsje) en Foodkoop (een app met allerlei opties om te achterhalen waar je je boodschappen het goedkoopst kunt kopen).

Maar ook maatschappelijke betrokken ideeën zijn in een startup concept vorm gegeven. Voorbeelden zijn Health For less (een dagje uit voor minder bedeelden mensen) en Reconnect (eenzaamheid onder ouderen verminderen).

En natuurlijk zijn er ook startups, ontstaan door out-of-the box denken of juist ingegeven door de actualiteit van de dag. Bijvoorbeeld: Cool gifts: crowdfunding-systeem om hét cadeau te ontvangen waar je zo naar verlangt. Iedereen kan zelf bepalen welk bedrag men bijdraagt. Bike Lock (chip beveiliging voor fiets, met gps zodat fiets bij evt diefstal met mobiel te traceren is), Chamelon Color productions (verf die emotie kan weergeven door bijv. aanraking. Geïnspireerd door ‘saaie kleuren in leslokalen’), TriJas Security (bedrijf dat je jas kan voorzien van kogelwerend materiaal) of Doro geschenkenautomaat (voor diegene die verrassing voor iemand wil meenemen maar er bijvoorbeeld na sluitingstijd van winkels aan denkt, klein assortiment voor hem/haar, in diverse prijsklassen, bewust geen internet-handel maar fysiek beschikbaar, én met bezorgservice).

De startup die het meeste geld heeft gekregen, en als winnende projectgroep van de opleiding is uitgeroepen, is Coolgift (opleiding Financial Services Management) en Reconnect (opleiding Vastgoed & Makelaardij).

Maar in werkelijkheid zijn er veel meer winnaars. Studenten, die in welke vorm dan ook hun talenten tijdens project en bij pitches hebben laten zien. De ouders, trots op hun zoon en dochter, maar ook enthousiast over al die startup ideeën en de presentatie door studenten. En niet in de laatste plaats de coaches, docenten van de opleidingen die de studenten tijdens het studieblok hebben begeleid, en in bezit zijn van geslaagde businessplannen zijn zichtbaar trots op de prestaties van ‘hun’ studenten.

Kortom, de startup avond smaakt naar meer, en krijgt volgend jaar vast een vervolg.

FavoriteLoadingVind ik leuk