Ga er maar aanstaan; studenten motiveren om – in hun eigen tijd – vele uren in een businessplan te steken, zich tip top aan te kleden en hun plan ten overstaan van een compleet gevulde zaal concurrenten én kritische vakjury te verdedigen. Toch lukt het FHMM-docenten Ingrid Noordman-Peels en René Kastelijn ieder jaar weer om een grote groep eerstejaars te enthousiasmeren (85 dit jaar) om de strijd met elkaar aan te gaan tijdens Fontys Best Business.

Real-life
Het geheim van het succes van deze energieke businessplannen-competitie zit ongetwijfeld ergens in de juiste mix van onderzoek, brainstormen, samenwerken, creëren en presenteren. En het feit dat de studenten mogen werken aan zelf bedachte innovaties voor bestaande merken. Deze brug naar de ‘echte’ wereld, maakt het proces aantrekkelijk, tastbaar en draagt zelfs de belofte van realisatie. Je zou zomaar, in je eerste jaar studie, ineens ondernemer kunnen zijn!

Optuigen
De deelnemers verdienen de titel niet voor niets, naast het bedenken van een product of dienst, worden ze uitgedaagd om daarbij alles op te tuigen wat nodig is om het succesvol in de markt te zetten. Een naam, logo, marketingplan, bedrijfslocatie, machinerie, … alles wat het er komt kijken bij een start-up. Vervolgens presenteren de teams hun plan in diverse rondes aan een echte vakjury, bestaande uit accountants, bankiers, ondernemers en docenten. Ze mogen zich door enkele rondes kritische vragen heen worstelen, alvorens kans te maken op de finale.

Innovatieve ideeën
Ook deze tiende editie bracht een scala aan frisse en innovatieve bedrijfsideeën voort. Zo wilde ‘Meneer Boon’ voor AH verspakketten samenstellen van groenten in de categorie ‘buitenbeentjes, blies team ‘Chocolonely’ de Gouden Wikkel competitie nieuw leven in, en wilde ‘MowBow’ stappers veilig naar huis krijgen door ze aan elkaar te koppelen met een handige app en samen een Uber-taxi huiswaarts te laten delen.

Winnaar
De overall winnaar van Fontys Best Business 2017 werd PayProof, toevallig of niet, een idee voor moedermerk Rabobank (tevens hoofdsponsor). PayProof is een plugin voor de Rabobank-app die bij iedere pinbetaling je bonnetje digitaal ontvangt en bewaart. Handig voor de administratie en bij garantiekwesties. Een relevant en werkbaar idee als je het mij vraagt. Grappig is dat ik een week later een mailtje ontving van ING dat vanaf heden soortgelijke functionaliteit aanbiedt in haar banking-app. Leuk is ook om te horen dat hoofdsponsor Rabobank, direct na de prijsuitreiking het groepje benaderde om verder te praten over het idee.

Succesformule
Fontys Best Business is al tien jaar een succesformule die studenten enorm aanspreekt. Dit is wat mij betreft een vorm van onderwijs die razendsnel doet leren. Begeleidende docenten geven aan: ‘je ziet ze bijna letterlijk groeien’. Met de realistische opzet van het programma, het werken voor bestaande merken en feedback van een echte vakjury slaat Fontys Best Business een duidelijke brug naar de praktijk. Initiatiefnemers Ingrid Noordman-Peels en René Kastelijn mogen trots zijn op dit event. Op naar het volgende lichting ondernemers in spe.

Dit ondernemerschapsonderwijs slaat aan bij studenten, en is mede mogelijk dankzij de inzet van sponsoren Rabobank Eindhoven-Veldhoven en Rabobank De Kempen, Bliqsem en MarktEffect.

 

 

BewarenBewaren

FavoriteLoadingVind ik leuk

Over Michiel de Boer

Alumnus, eigenaar Moesasji | vlijmscherp tekstwerk, gespecialiseerd in commercieel tekstwerk: positionering, branding, corporate stories, content marketing en bid writing.